HOME ABOUT QISH CONTACT ME

من كان لله كما يريد، كان الله له فوق ما يريد
Siapa keadaannya seperti apa yang Allah inginkan;
Allah ada baginya melampaui segala harapan.

Kahwin?


Bismillahirahmannirrahim..
Assalamualaikum warahmatullah/salam sejahtera. ^^
Jodoh, tunang, kahwin, pregnant, beranak, yadda yadda~
Semenjak dua menjak ni, topik-topik kat atas tu jelah yang selalu menghantui hidup. Topik kahwin tu lah yang paling hangat terutamanya. Memang kalau dimana-mana pun, topik tu macam jadi sangat mainstream. Baik kat FB, Twitter, Instagram pun kot.. Haha. Hmm. Kenapa macamtu eh? Advance betul cakap fasal benda gitu. Belajar pun tak habis lagi! Haih. Ramai pula tu yang cerita fasal ni. Budak sekolah pun amboi berangan nak juga cerita. Betul kan?

"Macam gatal je bila cerita fasal kahwin tu. ish. Apanii awak? Muda lagi kot~"
"Biarlah~ Dah jodoh.. Kucing pun pandai kahwin. Hihihi."

Itu tanggapan sesetengah orang bila topik begitu diangkat sebagai acara wajib. Haha. Awak tak nampak ke benda ni macam satu norm dalam usia kita yang dah penghujung belasan dan menuju ke permulaan 20's ni? Adakah ia sesuatu yang hormonal? Yang saya perasan, sehari yang dilalui takkan lengkap kalau tak sebut perkataan 'kahwin' walau sekali. zz. Bila sembang dengan Mama, bila gurau dengan adik adik. Kalau borak dengan Beela pun wajib cerita fasal benda ni. haha. Bila tweet dengan Miejah dan kengkawan lain, kat mana mana jelah memang tak sah kalau tak cakap fasal kahwin. Ugh. Belum kira lagi jumlah tweet kita di Twitter yang bercakap soal 'kahwin'. Kenapa ni? Kenapa ni? Kenapa niiii? Awak yang baca ni pun sama agaknya kan? :b

Adakah anda setuju yang lingkungan usia penghujung belasan dan awal kedewasaan ini adalah usia untuk manusia mengawan? Hahahaha. Okay gurau je. Malas nak cerita panjang panjang kalau bab gini. Nanti jauh pula berlayarnya sampai kelaut~ Sebenarnya saja taip entry ini sebab nak mengomel sikit je. Eh. Sikit ke? :P Rasa bosan pulak bila asyik zikir "kahwin~ kahwin~ kahwin~" je. Ugh.

Mari tanya dengan diri sendiri. Kalau kahwin dah sedia, mati pula kita dah sedia ke? Agak-agak esok hidup lagi tak? Huhu. Macam mana kita buat persiapan fizikal, mental, rohani dan jasmani sebagai persediaan penting untuk kahwin kononsnya, macamtu lah juga kita kena standby awal-awal dan ingat mati, ingat mati, ingat mati~ ^^ Mati dan kahwin, dua situasi berbeza, semua orang boleh mati, tapi bukan semua orang sempat kahwin atas dunia ni. huhuk.

Bab kahwin selalu je excited~
Bab mati excited tak? Hehe.

Pendapat saya, nak excited kahwin ni boleh je. Tapi biarlah kena tempatnya. Jadikan bab persediaan nak mati tu satu priority dulu.. Eh. Bukan nak suruh excited untuk mati tau. Haha. *tetiba seram* Tapi.. Takutkan kematian tu kan lagi elok. Bila takut mati dan mengenangkan kehidupan lepas mati nanti, maka lebih takutlah kita nak buat dosa dan benda jahat. Saya jadi insaf, seram sejuk, takut dan sebagainya bila dengar banyak berita kematian orang orang muda dan baru baru ni pun saya ada dapat dua berita kematian pengantin muda yang baru sangat menikah. Dah ajal kan.. Al-Fatihah~

Nak pesan pada diri sendiri sebenarnya.. Biar otak ni selalu fikir mati. Baju pengantin tu tak semestinya semua orang akan pakai atas dunia ni, tapi kain kafan tu memang semua orang akan merasai pengalaman memakainya.. Allahu.. T__T Jadi, marilah ramai ramai mengingati mati dan hidup dengan mencari bekalan amal untuk dibawa hingga mati, rather than hari hari sibuk kepoh cerita fasal kahwin je.. Okay? That's all. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

 

ALL RIGHT RESERVED | QISH DARLEENA 2010-2020