HOME ABOUT QISH CONTACT ME

من كان لله كما يريد، كان الله له فوق ما يريد
Siapa keadaannya seperti apa yang Allah inginkan;
Allah ada baginya melampaui segala harapan.

'Sedikit' Celoteh :P



Assalamualaikum warahmatullah..

Petang yang sunyi seperti hari-hari lain juga dari kamar hostel Qish. Tiba-tiba muncul perasaan ingin jenguk blog yang makin terbiar ini. Nak cuba update. Kalau jadi, terbitlah entri ini. Kalau tidak, teruslah senyap sunyi blog ini. :P Sampai perkataan ini, baru lupa yang saya tak baca Bismillah lagi. haha. ^^" Okay. Bismillahirahmanirrahim~ hmm. Mari teruskan.. Sambil cuba mengeluarkan kata dari jari terus ke papan kekunci laptop ini, saya rasa nak termenung dan termenung lagi. Kenapa termenung? Seronokkah kamu termenung wahai Qish? Entahlah.. Macam-macam yang bermain dalam kepala sambil termenung. Bukan setakat termenung sahaja.. Allahu Rabbi. T___T

Pejam celik pejam celik, 4 November 2012 nanti bakal genap setahun dah Allahyarham Ayahanda meninggalkan kami. Cepatnya masa berlalu kan. Alhamdulillah Allah dah permudahkan segala urusan kami untuk terus betah hidup tanpa Ayahanda disisi. Moga Allah mencucuri rahmat yang tidak henti buat roh Ayahanda. Kaklong rindu Ayahanda. :') Alhamdulillah.. Semakin hari juga, saya nampak yang kami berlima semakin kuat dan tabah.  Selalu pesan pada diri sendiri, "Jangan pegang nama Hajar kalau diri tak boleh jadi kuat seperti Sayyidatina Hajar." Betul tak? Mati itu pasti. Kita yang hidup ni kena teruskan hidup.. Live for your future life in akhirat.. Gather as much good deeds as you can and you will be success in both dunia and akhirat lives. In Sha Allah.. :D *Boleh rujuk QS [3:185] Surah Ali Imran*

*Entri ni terbengkalai takat perenggan atas tu selama hampir 4 hari dan sekarang saya nak sambung lagi. Moga terus publish satgi.* =___=

20 Oktober 2012 - Sabtu (1:44am)

Sebenarnya, saya masih mencari-cari identiti saya sendiri. Saya masih kabur tentang matlamat hidup saya dan saya rasa keliru dengan diri saya sendiri. Yang pasti, saya sedang sedaya upaya mendaki hingga ke takat tertinggi kemampuan saya. Saya punya matlamat hidup sejak di bangku sekolah. Hari demi hari, ia semakin berubah-ubah seiring apabila saya menginjak ke usia yang sedikit matang. Banyak perubahan yang berlaku dalam cara pemikiran saya, cara saya memandang sesuatu perkara dan juga cara saya menghadapi sesuatu. Kalau nak bermula dari awal memang mustahil. Tapi tak salah kalau nak betulkan semula apabila tersedar di mana-mana checkpoint kan? :P Haha. Sounds complicated~

Well.. Don't make it complicated. Simplify it as simple as you can.. Think back! Whatever you're trying to achieve in your life, and whatever you decided to have, it doesn't mean that you can get it according to what you've planned before. Kita hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukan dan Dia juga yang melaksanakan mengikut perancanganNya dan bukan perancangan kita. Ingat kun fayakun~ (Jadi, maka jadilah~) Kalau Allah kata jangan jadi! Maka tak akanlah ia terjadi. *Boleh rujuk QS [2:117] Surah Al-Baqarah dan QS [36:82] Surah Yaasin* Dari situ, adakan sikap berserah hanya kepada Allah.. hmm. *tepuk bahu sendiri*

Okay.. Ambil dari sejak saya tamat SPM which means hampir 2 tahun lepas. Terlalu banyak perkara yang berubah.. Sangat banyak tak terkira dan ada yang berlaku sekelip mata! O__O" *Gulp. Lepas tamat SPM kerja sementara bla bla bla, dapat offer letter dari macam-macam IPT, gagal masuk matrik sebab fail Addmaths~ -.-" Lepastu sebelum keluar result UPU dapat offer sambung TESL di Unisel dan Arwah Ayahanda kata tak perlu fikir lagi.. Just grab the chance! Maka bermulalah lagi titik perubahan lain dalam hidup Qish. Yes.. I learnt too much things from my experiences. :D Selepas itu satu perkara lagi terjadi yang mengubah hampir keseluruhan hidup Qish. Iyaa.. KESELURUHAN~~ Takpa lah.. Saya memang nak catatkan semula semua perkara yang telah membawa perubahan dalam hidup saya. Satu entri untuk tiap satu atau apa-apa jelah.. :P In Sha Allah. Yes I'm living for the future but I'll never forget who I was before. =)

Sekarang saya terpaksa berhenti setakat ini. Tetiba macam ada hint yang emotional breakdown bakal menyerang. Tidakkk.. Taknakk.. >.< Nak chill up, nak minum air dulu kemudian tidur. Yang penting, Allah sayang saya dan Allah sayang kita semua. Allahu Ya Rabbi.. Ya Rahman.. Ya Rahim.. Sayangnya Allah pada kita.. Subhanallah. Moga kita semua terus berada di bawah rahmat Allah dan tidak tersasar dari jalanNya. Allahuma amin. Bi iznillah~
^___^

Habis menaip jam 2:30am. Alhamdulillah..
*Selesai pun. Dahsyat whoah sampai 4 hari* =oo=


1 comment:

 

ALL RIGHT RESERVED | QISH DARLEENA 2010-2020